sâmbătă, 27 iunie 2009

Scolile de soferi incotro ?

O problema stringenta a zilelor noastre o constituie accidentele rutiere, tot mai frecvente, in care mor tot mai multi oameni, de obicei tineri.
Statisticile pe plan european arata ca Romania este prima in topul accidentelor rutiere cu o crestere anuala considerabila. Daca in anul 2008 in Europa au murit 39000 de persoane in accidente rutiere, din acestea peste 3200 au fost in tara noastra.
Pentru aceste fapte, foarte multa lume da vina pe scolile de soferi si instructorii auto, care efectueaza pregatirea in vederea obtinerii permisului de conducere.
In mare masura acest lucru este adevarat. Exista insa mai multi factori care contribuie la marirea numarului de accidente ruiere. In ordinea importantei lor am sa-i descriu in randurile care urmeaza :
1. Legislatia din domeniul scolilor de soferi si ordonantele de urgenta care apar peste noapte, pentru a sprijini anumite firme mari din acest sector.
2. Filialele ARR din judete, care sprijina din interese politice anumite firme.
3. Scolile de soferi si instructorii auto (angajati sau independenti).
4. Serviciul de examinari auto.
5. Intarzierea implementarii unor norme de functionare a scolilor de soferi, bazate pe calitate.
6. La acest punct se poate trece caracterul latin al poporului roman, caruia de multe ori nu ii place sa respecte anumite reguli, mai ales cele care tin de bunul simt.

1. Legislatia in domeniul scolilor de soferi
Dupa o perioada de aproximativ 20 de ani de la caderea comunismului, legislatia in domeniul scolilor de soferi nu a reusit sa fie pusa la punct din perspectiva cerintelor europene.
Daca in primii 5-6 ani dupa revolutie se mergea pe o legislatie ceausista invechita, care te ajuta sa creezi o scoala de soferi si sa o ridici cat mai repede in functie de relatiile ,,bune” pe care le aveai cu politia, dupa aceasta perioada interventia politicului se simte din ce in ce mai tare. Astfel unii patroni se inscriu in partidele politice ajunse la guvernare, iar raportul de forte se schimba.
Firme mari ai caror patroni nu au inspiratia sa faca acelasi lucru, decad sau chiar se desfinteaza, iar altele se ridica intr-un avant de nestavilit.
Intrarea politicului in acest domeniu este cel mai important pas care a dus la deteriorarea calitatii.

5. Implementarea unor norme de functionare a scolilor de soferi, bazate pe calitate.
In vederea reducerii accidentelor rutiere si a ridicarii standardului de pregatire a viitorilor conducatori auto sunt necesare o serie de masuri urgente care sa elimine criterile partinitoare si defectuase de evaluare a scolilor de soferi.
Cea mai importanta metoda de evaluare a scolilor de soferi si a instructorilor auto ar trebui sa fie procentajele de promovabilitate. Stabilirea unui procentaj minim de promovabilitate poate sa duca pentru prima oara la o concurenta loiala intre scolile de soferi si instructorii auto.
In randurile ce urmeaza am sa enumar cateva propuneri, care in cea mai mare parte sunt luate din normele de evaluare ale scolilor de soferi germane.

Propuneri
Evaluarea sa se faca lunar pe baza rezultatelor tuturor candidatilor prezentati la examenul teoretic si practic.
Procentajele de promovabilitate sa fie publicate si sa fie de minim:
- 50% la examenul de legislatie rutiera;
- 40% la examenul de conducere auto;
- in cazul in care scoala de soferi, sau instructorul auto nu trece de acest barem minim timp de trei luni sa primeasca un avertisment scris;
- daca in urmatoarele 3 luni dupa primirea avertismentului scris nuse depaseste acest barem, instructorul de conducere (in cazul examenului de conducere), sau firma (in cazul examenului de legislatie rutiera) sa primeasca o suspendare a activitatii pe o perioada de 3 luni;
- in cazul in care dupa reanceperea activitatii firmei,sau a instructorului auto (dupa caz), se continua cu o pregatire indoielnica, fara a reusi sa ajunga la limita minima a procentajului timp de inca 3 luni, licienta sa fie retrasa definitiv.

Pregatirea in cadrul scolilor de soferi sa se faca in doua etape.

1. Pregatirea teoretica:
- pregatirea cursantului in scolile de soferi sa inceapa cu orele de legislatie rutiera, pe o perioada de 3-4 saptamani;
- in timpul perioadei de efectuare cursului teoretica sa se pregateasca si actele necesare intocmirii dosarului pentru examen (psiho, medical,etc.);
- la sfarsitul perioadei de pregatire teoretica, cursantii sa sustina un test de absolvire al cursului de legislatie rutiera, iar pe baza acestui test , al calificativului acordat de profesorul de legislatie rutiera si a dosarului, cursantul se poate prezenta la examenul teoretic;
- in cazul obtinerii calificativului respins candidatul se poate reprograma doar pe baza unei adeverinte prin care se atesta ca a mai efectuat un numar de ore suplimentare de legislatie rutiera la scoala la care a fost inscris sau la o alta scoala de soferi autorizata (***);
- candidatul declarat admis la examenul de legislatie rutiera, poate sa inceapa orele de conducere auto ale scolii de soferi la care a fost inscris.
- candidatul declarat admis la examenul teoretic, nu va mai sustine aceasta proba pe toata perioada de valabilitate a dosarului, dar nu mai mult de un an de la terminarea cursului teoretic.

2. Pregatirea practica:
- pregatirea practica (orele de conducere) se incep doar dupa promovarea examenului teoretic (este vorba de examen, nu de testul dat in cadrul scolii de soferi) ;
- cursul practic se va desfasura pe o perioada de 3-4 saptamani cu un numar minim de... ore de conducere;
- prezentarea la examenul de conducere se face pe baza dosarului, a unei adeverinte de absolvire a cursului de conducere si a semnaturi instructorului auto cu care a efectuat aceste ore;
- instructorul auto poate refuza prezentarea in examen a cursantului care a efectuat numarul minim de ore de conducere, in cazul in care considera ca acesta este insuficient pregatit;
- candidatul declarat respins la proba practica nu trebuie sa sustina o noua proba teoretica pe toata perioada de valabilitate a dosarului, dar nu mai mult de un an de la terinarea cursului teoretic;
- candidatul declarat respins la examenul de conducere se poate prezenta la reexaminare doar pe baza unei adeverinte prin care se atesta ca a mai efectuat un numar de ore de conducere;
- cursantul poate opta ca aceste ore suplimentare sa le efectueze cu acelasi instructor de la scoala la care s-a pregatit, sau cu un alt instructor auto autorizat (***);
- in cazul reexaminarii la proba conducere auto, candidatul poate refuza examinatorul repartizat doar in cazul in care a mai sustinut cel putin o data examen cu aceeasi persoana.

Nota(***) – in cazul in care candidatul a fost declarat respins la una din cele doua probe de examen si opteaza sa efectueze orele suplimentare cu o alta firma sau un alt instructor auto, evaluarile de la reexaminare se trec in procentajul scolii sau instructorului spre care sa reorientat.

Pregatirea practica la categoria A si subcategoria A1
Dupa cum se observa in decursul ultimilor ani, pe sosele au aparut tot mai multi motociclisti si o data cu ei, tot mai multe accidente rutiere in care sunt implicati acestia.
Acest fapt se datoreaza si legislatiei din domeniul scolilor de soferi, legislatie care obliga la pregatirea viitorilor motociclisti in poligoane special amenajate si interzice pregatirea acestora in traficul urban si extraurban.
Prin obligarea efectuarii orelor de conducere doar in poligon, viitorul conducator moto nu invata de cat sa isi mentina echilibrul pe motocicleta, iar in momentul obtinerii permisului de conducere devine un potential pericol in trafic.
Romania fiind una dintre putinele tari din Europa in care se mai practica o astfel de pregatire propun:
- pregatirea practica la categoria A si subcategoria A1 sa se efectueze in trafic;
- comunicarea intre elevul de pe motocicleta si instructorul din autovehicul sa se realizeze prin aparate de emisie-receptie cu dispozitive maini libere;
- autovehiculul in care se afla instructorul sa fie inscriptionat in asa fel in cat ceilalti participanti la trafic sa inteleaga ca urmeaza o motocicleta de scoala;
- cursantul de pe motocicleta sa fie dotat cu aparat de emisie-receptie prin intermediul caruia sa poata tine legatura cu instructorul auto din autovehiculul din spate;
- cursantul de pe motocicleta, pe langa echipamentul de protectie sa poarte o vesta de culoare galbena sau portocalie cu elemente reflectorizante, pe spatele careia se gaseste inscriptia SCOALA;

Examinarea la categoria A si subcategoria A1
- examinarea la categoria A si subcategoria A1 se efectueaza in trafic;
- candidatul la examenul moto, pe langa echipamentul de protectie trebuie sa poarte si o vesta de culoare galbena sau portocalie cu elemente reflectorizante cu inscriptia SCOALA;
- in timpul examinarii, examinatorul se afla in autovehiculul din spate impreuna cu instructorul auto si un alt candidat ca martor la aceasta proba;
- comunicarea dintre examinator si candidatul de pe motocicleta se face prin statii de emisie receptie cu dispozitiv maini libere;
Cu toate ca la astfel de propuneri se v-or opune multe firme din domeniul scolilor de soferi, mai ales cele care au fost protejate ani de zile de legislatia in vigoare, consider ca propunerile de mai sus sunt singurele care elimina concurenta neloiala din domeniu si care au sansa sa ridice mult calitatea in pregatirea viitorilor candidati la obtinerea permisului de conducere.

Instructorii auto
Pentru a ridica standardul candidatilor pentru cursul de instructor auto si pentru a reduce sansele ca un absolvent al acestui curs sa nu aiba suficienta experienta practica in conducerea autovehiculului pe langa obligatile curente, propun urmatoarele:
- pregatire teoretica si examen teoretic;
- pregatire practica si examen practic;
- candidatul pentru cat. A sa posede in permis cat. A si B;
- candidatul pentru cat. B sa posede permis cat. B, C, C+E;
- candidatul pentru cat. C si C+E, sa posede permis cat. B, C, C+E si sa aduca dovada ca a lucrat cel putin 2 ani pe cat.C si C+E;
- candidatul pentru cat. D sa posede permis pentru cat. B, C, C+E, D si sa faca dovada ca a lucrat cel putin 2 ani pe cat. D, iar permisul sa aiba o vechime de cel putin 10 ani.

Examinatorii auto
In vederea eliminarii abuzurilor, acuzatilor de mita, si a ridicarii standardelor de examinare la proba practica, propun urmatoarele:
- la cursul pentru meseria de examinator auto sa fie acceptati doar instructori auto cu o vechime neantrerupta in domeniu de cel putin 7 ani; (astfel se elimina cazuri din prezent in care noii examinatori nu au nici o experienta in acest domeniu si de multe ori, o experienta mult prea mica in conducerea autovehiculelor)
- examinatorul auto sa nu aiba dreptul de a practica meseria in judetul in care are domiciliul; (astfel nu se pot face presiuni asupra examinatorilor)
- examinatorii dintr-un judet sa fie repartizati sa examineze in judetele limitrofe celui de domiciliu, astfel in cat intre examinarile aceleiasi scoli de soferi sa treaca o perioada cat mai mare; (se reduce semnificativ riscul de coruptie intre examinator,instructorul auto si candidatul la examenul de conducere)
- in timpul examinarii, instructorul auto sa supravegheze deplasarea candidatului de pe scaunul din dreapta fata, iar examinatorul pe bancheta din spate; (instructorul auto cunoaste cel mai bine fiecare elev pe care la instruit si poate prentimpina eventualele accidente, iar gradul de emotivitate al candidatului la examenul de conducere nu va fi asa de ridicat)
- autovehiculele de scoala sa fie dotate cu avertizor sonor la dubla comanda; (avertizor care sa sesizeze interventia instructorului in timpul examenului auto).

Niciun comentariu: